De pleziervaart in Nederland is dankzij de Eista Werf en ontwerper Dick Lefeber een geweldig mooie Doerak motorboot rijker. De Eista werf in Nederhemert-Zuid heeft tussen 1964 en 1981 ongeveer 2500 stalen Doerakken in alle soort en maten gebouwd. Het aparte van deze scheepswerf was, dat deze niet direct aan het water lag. Om deze reden werden de boten op speciale karren gebouwd, zodat ze over de weg gebracht konden worden. Waarna ze in de Maas te water gelaten werden. Door het succes van de Doerak motorboot groeide de Eista werf uit tot één van de grootste werven van Europa met ongeveer 130 werknemers.
Bekijk hier onze Doerak motorboten
Het succes van de Doerak kwam door de combinatie van eigenschappen die toen, maar ook zeker in de huidige tijd, zeer goed voldoen aan de eisen van een watersporter. Puur en dicht bij de natuur staat voorop bij dit ontwerp. Mede doordat je bij de meeste Doerakken de kuiptent en de ramen volledig kunt laten zakken, heb je met deze boot het vrije gevoel alsof je met een sloep over de Nederlandse wateren vaart. De lage doorvaarthoogte geeft je de mogelijkheid onder vele bruggen door te varen en ook de geringe diepgang draagt er aan bij dat weinig sloten of meren je vreemd zullen blijven. Daarnaast is de Doerak een motorboot met goede vaareigenschappen, veel stabiliteit en een grote koersvastheid waardoor de boot juist voor een beginnend watersporter genoeg kansen biedt om te gaan proeven van een vakantie op het water.
Het interieur is zo ontworpen dat er veel opbergruimte is, wat niet ten koste gaat van de praktische indeling. Alle type Doerak motorboten beschikken over een toilet en een vaste kombuis wat het leefcomfort flink vergroot. Op de meeste Doerakken is de zithoek in de voorkajuit eenvoudig om te bouwen tot riante slaapplaatsen. Tijdens je vaartocht kan je optimaal genieten van de natuur om je heen omdat de stuurhut zo is gebouwd, dat je lekker kan rusten op een bank of genieten van een panoramaview vanaf de kapiteinsstoel.
De Eista werf heeft verschillende type Doerakken gebouwd. Het eerste ontwerp was de Doerak 850 die al snel werd gevolgd door de 1050, 950, 800, 780, 750, 700, 650 en 600. De getallen die het type aangeven staan voor de lengte in centimeters. Ook werden er verschillende varianten gebouwd wat werd aangegeven met de letters AK en OK. Waarbij AK stond voor Achter Kajuit en OK voor Open Kuip.
De Doerak is een motorboot die door de jaren heen een positief stempel heeft gedrukt op de Nederlandse pleziervaart. Een type schip wat voor vele ongekende mogelijkheden zorgt en waarmee je een onvergetelijke vakantie kunt beleven in Overijssel, Friesland of waar je maar heen wilt.